Wij helpen CEO’s hun strategische traject, sneller, beter en soepeler af te leggen

 

De “journey” van een CEO met een veeleisende aandeelhouder kent vele uitdagingen en valkuilen.

Verwachtingen zijn hoog, de tijd en resources zijn schaars en de situatie wellicht turbulent.

Onze methodes zijn ontwikkeld om de CEO & team zo goed mogelijk binnen budget uit te rusten hun traject zo succesvol mogelijk af te leggen.

Wij maken er een sport van het maximale potentieel te identificeren en te realiseren middels de juiste aanpak en support.

CEO Support

Inzicht

Snel en gestructureerd inzicht in waar het potentieel te vinden is

Kennis

Toegang tot kennis hoe iedere uitdaging (best practice) opgelost kan worden

Monitoring & Program office

Monitoring van het strategische traject en waar nodig eventuele bijsturing of updates

Afstemming

Afstemming wat het plan is tussen alle stakeholders (Team, RvC, Investeerder, Bank)

Management Agenda

Een uitvoerbare roadmap naar waarde creatie, beginnende met de beruchte ``First 100 days``

Implementatie

Op pragmatische en efficiënte wijze support bij de executie

% CEO’s dat binnen 2 jaar is vervangen in PE (2018)

Wereldwijde PE Benchmark

58%

Met Support Motini

5%

Bron: PWC CEO Survey, Alixpartners, Investor Journal, interne data

Ervaring Met Strategische (PE) Trajecten

Aantal Trajecten CEO Agenda

41

Omzet beïnvloed via CEO Agenda (Miljoen Euro)

3800

Voorbeelden

Flexibiliteit in de Vorm Van Support

Lange Termijn Support
Doorlopend contact gedurende het gehele traject
Korte Scans
Snelle check-in, feedback op een plan of sparring sessie obv parate kennis
Advies Projecten
Trajecten ter ontwerp en ondersteuning van bepaalde beslissingen
(Interim) Management
Het opvangen van bepaalde (tijdelijke) rollen gedurende een periode
Monitoring
Reguliere monitoring van de voortgang
Academy
Kennisoverdracht training sessie (team of investment mngr.)

Onze Unieke Positionering in de Markt:

Via Pragmatische Methodes Krijgen Ook <500Mn Bedrijven Toegang Tot Betaalbare & Realiseerbare Tier 1 Support 

Bewezen Methode

De afgelopen 20 jaar is gewerkt aan een inmiddels bewezen methode. Na ieder traject vindt er weer een update en verbeterslag plaats.

Hands-on ervaring

Het team heeft zelf hands-on ervaring als bestuur (CEO, CCO) en weet welke plannen wel en niet haalbaar zijn en wat er voor nodig is

Tier 1 Kennis

Er is een sterke kennisbasis beschikbaar, ontwikkeld vanuit de Booz Allen Hamilton Equity practice, aangevuld en geüpdatet met kennis van McKinsey, Bain en INSEAD business school

Up-To-Date Specialistisch

Voor specialistische kennis is er toegang tot gelieerde kennisinstanties en “externe teamgenoten”

Ecosysteem

Voor eventuele benodigde specialistische kennis is via het netwerk snel toegang tot de relevante kennis

Het Programma: De “CEO Journey”

 

Dit is een modulair programma, dat is doorontwikkeld obv een 40 tal soortgelijke trajecten voor de grotere PE firma’s. Middels een vast stappenplan per programma onderdeel wordt toegewerkt naar een op maat gemaakte conclusie. Zo kunnen wij snel  support op top niveau leveren.

1. Snel Inzicht & Vliegende Start

Gestandaardiseerde assessment obv DD materiaal voor of na de aankoop waar het potentieel & de zorggebieden liggen. Dit leidt to een aanbeveling voor de ``first 100 days agenda``. Snel en gericht krijgt de CEO alles wat je zou moeten weten van een MBA en meer mee.

2. Winnende Strategie

Zeer grondige exercitie obv de Booz Allen Hamilton PE methode en volgend op de ``First 100 days`` . Het strategische traject wordt hier vorm gegeven en afgestemd.

3. Nieuwe Vaardigheden

Analyseren en ontwerpen van de benodigde nieuwe vaardigheden om de gekozen strategie waar te maken (portfolio mngt, salesforce effectiveness, branding, lean manufacturing, kosten reductie, etc.). En actieplan tot executie.

4. Monitoren & Bijsturen

Periodieke check en beheer van de coördinatie rondom de strategische transformatie. Bij sturen en anticiperen op mee-en tegenvallers

Stap 1: Het verkrijgen van inzicht op dag 1 & De “First 100 Days” Agenda

 

Dit is een zuiver analytische assessment obv het aanwezige due diligence materiaal en beschikbare strategische rapporten en data. Meerdere experts kijken naar de resultaten. Het eindresultaat is een indicatie waar het potentieel en mogelijke risico’s liggen.

De resultaten worden vertaald naar een aanbeveling waar de focus de 100 dagen (ook) op zou moeten liggen

Financieel Potentieel Om Nader Te Definiëren en Prioriteren (Voorbeeld)

(100% = zeer hoog, 0% is geen geïdentificeerd potentieel)

45 %

Ebitda Verhoging

Assessment van groei, kosten en marge potentieel, identificeren van potentiele ``bleeders``

25 %

Kwaliteit Verbetering (Multiple)

Assessment van waar het potentieel tot verhoging van de multiple zit. (Branding, add-ons, stabiliseren cash flows, etc.)

70 %

Vrijspelen van Cash

Assessment hoeveel cash vrij gespeeld zou kunnen worden (voorraadbeheer, trade terms, route2market, etc.)

Urgentie van het Adresseren van Randvoorwaarden en Strategische Risico’s (Voorbeeld)

(100% = zeer urgent, 0% is geen urgentie)

80 %

Inzicht & Controle

Naast financiële rapportage wordt gekeken hoe inzichtelijk de commerciële & operationele rapportage is

15 %

Risico's - Micro

Assessment welke beïnvloedbare risico's er zijn (afhankelijkheid klantenbasis, leveranciers, key staff, etc.)

5 %

Risico's - Macro

Assessment versus oncontroleerbare risico's (Klimaat, geopolitiek, currency, etc.)

25 %

Unrewarded Complexity

Inschatting van onnodige complexiteit (meerdere brands, teveel producten, onduidelijke rollen, etc), 80/20 assessment, Vrijspelen resources door automatisering & inzet AI

Stap 2: Winnende Strategie

 

Dit is een grondige exercitie op basis van de Booz Allen Hamilton PE methode waarin alle feiten op tafel komen, scenarios bekeken worden en (nieuwe) stakeholders hun schouders achter een vijf-jaren plan zetten. Gezien het belang van de exercitie en de nodige support die geleverd moet worden werken wij alleen met gemotiveerde teams

Marktanalyse

Concurrentie

Klant segmentatie

Klant behoeftes

Leveranciers

Macro trends

Ontwikkelingen

Dynamiek in de supply chain

Niches

Right-2-Win

Sterktes en zwaktes

Opportunities & Threats

Performance assessment

Volledige financiële basis analyse

Heldere definitie van R2W

Mapping R2W op segmenten

Scenario Analyse

Potentie vs investeringen

Benodigde organisatie

Benodigde vaardigheden

Kwantificering

Definitie “way-2-play”

Beslissingen

Mangement Team Workshop

RvC meeting

Evt. offsites

Duidelijk vast gelegde keuzes

Groeipotentieel

Kostenreductie potentieel

Nodige vaardigheden

Add on strategie

Actie Plan & Roadmap

In de tijd gefaseerd

Nader te onderzoeken

Opbreken in werkstromen

Verantwoordelijken

Het Plan Werkt Toe Naar Enkele Hoofddoelstellingen

Winstverhoging

Multiple verhoging

Vrijspelen van Cash

Afgestemde Doelen

Mobilisatie

Inzicht & Controle

Stap 3: Nieuwe Vaardigheden

 

Volgend op het “Waarde Creatie Plan” is het waarschijnlijk dat bepaalde functies en onderdelen van het bedrijf een upgrade en meer focus krijgen om de strategie te kunnen realiseren. Dit kan van alles zijn. Er is een uitgebreide bibliotheek aan best practices aanwezig vanuit eerdere cases, INSEAD business school en het gezamenlijke netwerk

Veel Voorkomende Thema’s

Automatisering

 

PowerBI dashboard

Inzet AI tools

Customer service

Dataverrijking

CRM Systeem

PIM & DAM Systeem

ERP Implementatie

Commercieel

 

E-commerce

Definitie waardepropositie

Sales force allocatie

Definitie productportfolio

Account planning

Route2Market

Sales support tools

Digital strategie

Social Media strategie

Branding

Content creatie

Operationeel

 

Lean Manufacturing

Voorraad (reductie)

Kosten reductie

Portfolio reductie

Supply Chain

Outsourcing

Operating Model

 

Structuur aanpassing

Systeem aanpassing

Process optimalisatie

HR Plan

Partnerships

 

Strategische Agenda Partner

Partner Selectie & Short List

Partner ontwikkel stappenplan

Win-Win Onderhandelingen

War Game Analyse

Stap 4: Monitoren & Bijsturen

Lessen Uit Eerdere Trajecten

De omgeving blijft veranderen. Plannen en aannames komen uit of vallen mee of tegen.

De scherpte kan verslappen. Het team pakt veelal de thema’s die ze goed kennen, zelf hebben aangedragen of het meeste affiniteit mee hebben. Ook eist de dagelijkse gang van zaken vaak teveel aandacht om daarnaast een transformatie te doen.

Deze fase is daarom van groot belang om de doelstellingen vast te houden, en iedereen scherp te houden op het complete plaatje, vooral als de situatie verandert.

Bij succesvolle trajecten blijft de transformatie een prioriteit, heeft het senior aandacht en is het voldoende gestaffed.

Kritische Elementen

Concrete Afspraken

Duidelijke doelstellingen en uitvoerders per initiatief

Program Office

Een instantie die de voortgang volgt

Meeting Cycli

Een rapportage proces die de voortgang door de hele organisatie monitoort

Documentatie

Formats om alles gestandaardiseerd vast te leggen, en te communiceren. Dit kan ook een tool zijn (zoals monday.com)

Contact

The Curve

TT Vasumweg 58

1033 SC Amsterdam

info@motini.nl